Skip to Content

Gipsmodel voor gevelsteen ‘Industrie’

Constantin Meunier

  • 1896
  • Gips, hout en metaal
  • 79 x 92.5 x 36 cm

Als je in Brussel door de Abdijstraat loopt, kom je op nummer 59 bij een statig herenhuis in rode baksteen. Hier woonde en werkte de kunstenaar Constantin Meunier. In de voorgevel, boven een lage poort, zit een gevelsteen die twee mannen afbeeldt. Met de steen wilde Meunier tonen wat hij kon en waar hij voor stond, zoals een bakker zijn mooiste taarten in de etalage zet.

Dit kunstwerk is het voorontwerp voor die gevelsteen. Het is van gips: dat was makkelijker om mee te werken én goedkoper dan steen, maar wel veel kwetsbaarder. Daardoor zijn lang niet alle gipsmodellen bewaard gebleven. Gelukkig heeft dit exemplaar het overleefd.

Meunier koos niet zomaar voor deze voorstelling. Hij leefde in de 19e eeuw, een tijd waarin de industrie zich snel ontwikkelde en veel werkkrachten nodig had. Anders dan de meeste kunstenaars koos Meunier ervoor om juist die arbeiders en arbeidsters in beeld te brengen. Vaak op een erg krachtige manier: kijk maar naar de zelfverzekerde houding en de indrukwekkende spieren van deze twee mannen.

LUISTEREN NAAR KUNST

Twee vrienden staan in het museum voor dit gipsmodel. Ellen wil graag ontdekken wat de twee mannen op het kunstwerk aan het doen zijn. Ze schakelt daarvoor de hulp in van Yannis.

Luister hier naar het gesprek
Gipsmodel voor gevelsteen ‘Industrie’

Kijk, fantaseer, filosofeer en droom

Je hebt gekeken naar een kunstwerk - maar wat heb je nu eigenlijk echt gezien en ervaren? En wat gebeurt er allemaal in je hoofd wanneer je naar kunst kijkt? Het helpt om via enkele vragen of opdrachten vat te krijgen op hoe je een kunstwerk beleeft.
Zo leer je gerichter kijken, wordt je verbeelding geprikkeld en kan je zelf creatief aan de slag.

Wil je meer ontdekken in de kunstwerken? Onderstaande vragen helpen je op weg.

Wat was je eerste reactie op dit kunstwerk?
Wat gebeurt er in dit kunstwerk?
Welke woorden komen in je op bij dit kunstwerk?
Wat valt het meeste op bij dit kunstwerk?
Is er iets vreemds aan dit kunstwerk?
Stel dat dit kunstwerk een scène was in een film: wat zou er dan vóór en na die scène gebeuren?
Wat zou je nog te weten willen komen over dit werk? Wat zou je vragen aan de kunstenaar?

Geef het kunstwerk een (nieuwe) titel.
Sluit je ogen en beschrijf het kunstwerk aan iemand anders.
Probeer het kunstwerk snel na te schetsen zonder te kijken.

Decor Decor Decor