Skip to Content

Frederick Douglas Bl., Harlem 1999

Charif Benhelima

  • 1999
  • Foto: inkt, papier
  • 49 x 36.3 cm

Stel, je neemt een foto, en er staat iemand op die je niet kent. Wie kan het zijn? Wat is zijn of haar verhaal? Zoiets kan je toevallig overkomen, maar veel fotografen zoeken zulke ontmoetingen juist op.

De Belg Charif Benhelima werkt vaak jaren aan reeksen foto’s van onbekende mensen, meestal uit gemeenschappen of groepen die in de marge leven en ondervertegenwoordigd zijn in de media. Tussen 1999 en 2002 woonde hij in Harlem, een buurt in New York die altijd veel migranten heeft aangetrokken. Nieuwe culturen brengen nieuwe ideeën mee. In Harlem is veel nieuwe literatuur, schilderkunst en dans ontstaan, en vooral ook nieuwe muziek. Zoals bebopjazz en later hiphop.

Benhelima nam de Afro-Amerikaanse gemeenschap in de wijk als onderwerp voor zijn fotoreeks ‘Harlem on my Mind – I Was, I Am’. Elke polaroid drukte hij af op groot formaat. Deze foto komt uit die reeks. Zou deze man geweten hebben dat Benhelima hem fotografeerde? Zouden ze erover gepraat hebben? We kennen enkel de plek waar de foto genomen is: Frederick Douglass Boulevard. De rest van het verhaal moet je er zelf bij verzinnen.

LUISTEREN NAAR KUNST
Twee vrienden staan voor deze foto in het museum. Er ontstaat een discussie over of de foto in scène werd gezet of niet. En of kunst misschien altijd in scène wordt gezet?!

Luister hier naar het gesprek
Frederick Douglas Bl., Harlem 1999

Kijk, fantaseer, filosofeer en droom

Je hebt gekeken naar een kunstwerk - maar wat heb je nu eigenlijk echt gezien en ervaren? En wat gebeurt er allemaal in je hoofd wanneer je naar kunst kijkt? Het helpt om via enkele vragen of opdrachten vat te krijgen op hoe je een kunstwerk beleeft.
Zo leer je gerichter kijken, wordt je verbeelding geprikkeld en kan je zelf creatief aan de slag.

Wil je meer ontdekken in de kunstwerken? Onderstaande vragen helpen je op weg.

Wat was je eerste reactie op dit kunstwerk?
Wat gebeurt er in dit kunstwerk?
Welke woorden komen in je op bij dit kunstwerk?
Wat valt het meeste op bij dit kunstwerk?
Is er iets vreemds aan dit kunstwerk?
Stel dat dit kunstwerk een scène was in een film: wat zou er dan vóór en na die scène gebeuren?
Wat zou je nog te weten willen komen over dit werk? Wat zou je vragen aan de kunstenaar?

Geef het kunstwerk een (nieuwe) titel.
Sluit je ogen en beschrijf het kunstwerk aan iemand anders.
Probeer het kunstwerk snel na te schetsen zonder te kijken.

Decor Decor Decor